ZABAWY MUZYCZNO-RUCHOWE

Opublikowane przez przedszkole6 w dniu

Głównym celem zajęć muzyczno -ruchowych jest jednoczesne rozwijanie mowy, myślenia, słuchania, postrzegania i koordynacji ruchowej. Podczas ćwiczeń dziecko kształci wrażliwość na bodźce dźwiękowe i twórczo wykorzystuje naturalną potrzebę ruchu. Podczas zabaw rytmicznych wykorzystuje się elementy gimnastyczne (usprawnianie całego ciała, koordynacja ruchowo-przestrzenna, orientacja przestrzenna, lokalizacja) oraz elementy muzyczne, szczególnie rytmiczne (uczenie wrażliwości na muzykę, kształcenie słuchu muzycznego). Ćwiczenia usprawniające całe ciało wpływają pośrednio na usprawnianie narządów mowy, a umiejętność słuchania muzyki, wyczuwanie rytmu przez odróżnianie akcentów rytmicznych ma wpływ na prawidłowe stosowanie prozodii mowy: melodii, akcentu i rytmu.

Oto kilka przykładów zabaw muzyczno- ruchowych, w które możemy pobawić się z naszymi pociechami w domu. Są one większości nam znane, ale być może już zapomniane.

Dwóm tańczyć się zachciało

Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence: „Dwóm tańczyć się zachciało”.

Poruszanie się w parach po kole, przeciąganie za ręce, zmienianie pary.

Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,

lecz im się nie udało, fari, fari, faro.

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą:

Ja nie chcę tańczyć z tobą! Fari, fari, faro.

Poszukam więc innego, innego, innego,

do tańca zgrabniejszego, fari, fari, faro.

(Dwóm tańczyć się zachciało…) Uczestnicy zabawy stoją w parach, trzymają się na krzyż za ręce, podskakują w kółeczko, po kole, lub wzdłuż sali.

(Kłócili się ze sobą…) Zatrzymują się, wygrażają sobie paluszkami, udają, że się odpychają.

(Poszukam więc innego…) Szukają innej osoby do tańca.

Pociąg

Zabawa w pociąg:

Jedzie pociąg z daleka,

Ani chwili nie czeka,

Ani chwili nie czeka,

I przed nami ucieka

Po tej zwrotce pociąg staje na „stacji” a pasażerowie, którzy chcą wsiąść kłaniając się konduktorowi śpiewają:

Konduktorze łaskawy,

Zawieź nas do Warszawy,

Pięknie Pana prosimy,

Jeszcze miejsca widzimy.

Po tych słowach pasażerowie wsiadają do pociągu i śpiewają kolejną zwrotkę:

Trudno, trudno to będzie,

Dużo osób tu wszędzie.

A więc prędko wsiadajcie,

Do Warszawy ruszajcie

Zabawę można urozmaicić i zrobić kilka stacji, na każdej wsiadają kolejne osoby. Jest to świetna zabawa dla młodszych dzieci zwłaszcza w wieku 3-4 lata.

Ojciec Wirgiliusz

W drodze losowania bądź wyliczanki wybierany jest „Ojciec Wirgiliusz”, który zajmuje miejsce w środku koła, które tworzą dzieci trzymające się za ręce. Dzieci krążą wokół „Ojca Wirgiliusza” śpiewając piosenkę:

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże, dzieci, hejże ha! Róbcie wszystko to, co ja.
Hejże, dzieci, hejże ha! Róbcie to, co ja.”

„Ojciec Wirgiliusz” gestami ilustruje np. jazdę konną, strzelanie z łuku, latanie itp. Dzieci naśladują go. Po wyborze następnego „Ojca Wirgiliusza” zabawa jest kontynuowana.

Stary niedźwiedź

Zabawa: „Stary Niedźwiedź mocno śpi”. Jedna z bardziej znanych zabaw. Z grona uczestników wybiera się tzw. niedźwiedzia, pozostałe dzieci łapią się za ręce i chodzą w kółko śpiewając piosenkę. Niedźwiedź siedzi w środku kręgu i na samym końcu piosenki, gdy padają słowa „trzecia godzina niedźwiedź łapie”, musi złapać jedno z uciekających dzieci. Tym samym, złapane dziecko zostaje niedźwiedziem i zabawa zaczyna się od początku.

Stary niedźwiedź mocno śpi (bis),

My się go boimy,

Na palcach chodzimy,

Jak się zbudzi to nas zje (bis).

Pierwsza godzina, niedźwiedź śpi,

Druga godzina, niedźwiedź chrapie,

Trzecia godzina, niedźwiedź ŁAPIE!!!

Gimnastyka

Rymowanka ruchowa – dzieci słuchają słów nauczyciela/ rodzica i naśladują jego ruchy. „Gimnastyka dobra sprawa, dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, piety, głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, pięty, nos” (powtarzamy).

Muzyczna loteryjka

Muzyczna loteryjka – dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki. Prowadzący co jakiś czas wyłącza muzykę, a jedno z dzieci wyciąga z pojemnika los i odczytuje polecenie, według którego dzieci tańczą po ponownym włączeniu muzyki np.
– tańczymy jak samoloty
– tańczymy machając „skrzydełkami”
– szukamy partnera i tańczymy trzymając się „haczykiem” pod rękę
– tańczymy trzymając się za kolana
– tańczymy klaszcząc nad głową
– tańczymy na palcach itp.
Po odtańczeniu jednego polecenia wyciszamy muzykę i wyciągamy kolejny los.

Lustro

Lustro – jedno dziecko w rytm muzyki pokazuje ruchy apaszkami, pozostałe powtarzają po nim. Po zmianie rytmu zmiana pokazującego dziecka.

Ulijanka

Zabawa ze śpiewem „Ulijanka”- dzieci ustawiają się w kole, wybrana osoba wchodzi do środka, krążąc śpiewają :

Moja Ulijanko klęknij na kolanko, chwyć się pod boczki, złap się za warkoczki, umyj się , uczesz się i wybieraj kogo chcesz”. Osoba z środka koła wykonuje wyśpiewane ruch, a na koniec wybiera następną osobę, która wchodzi do środka koła

Mam chusteczkę haftowaną

Zabawa „Mam chusteczkę haftowaną”

Wszyscy siedzą w kręgu i wybierają jedną osobę, która z chusteczką w ręku krąży za plecami pozostałych uczestników, a wszyscy śpiewają:

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,

kogo kocham, kogo lubię rzucę mu pod nogi.

Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję,

a chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

Krążąca osoba musi przed końcem piosenki rzucić komuś chusteczkę za plecy i szybko okrążając innych uczestników zająć miejsce tej osoby. W tym czasie osoba, której została rzucona chusteczka, musi szybko wstać i obiegając wszystkich dookoła zająć z powrotem swoje miejsce, zanim zrobi to osoba, która rzuciła jej chusteczkę druga osoba. Jeśli się jej nie uda to ona będzie teraz rzucać chusteczkę.

Masażyk

Zabawa relaksacyjna – masażyk. Dzieci siedzą w kręgu jedno za drugim, wykonują masaż pleców osoby siedzącej przed sobą zgodnie ze słowami i ruchami nauczyciela.
„Idą słonie / na plecach kładziemy na przemian całe dłonie/, potem konie /piąstki/,
panieneczki na szpileczkach /palce wskazujące/ z gryzącymi pieseczkami /szczypanie/.
Świeci słonko /zataczamy dłońmi kółka/, płynie rzeczka /rysujemy linię/,
pada deszczyk /wszystkimi palcami/. Czujesz dreszczyk? /łaskotanie/

Przejdź do treści Przejdź do menu