ZABAWY FONACYJNE
-
Wymawianie samogłosek- dziecko wymawia na jednym wydechu, z taką samą siłą trzy samogłoski [aou], a następnie [eui] ( ćwiczenie powtarzamy kilka razy)
-
Wymawianie samogłosek a,o,e,u,i,y kolejno:
-
bezgłośnie
-
szeptem
-
półgłosem
-
głośno
-
„ Głoska [a] na wycieczce”:
-
jedzie samochodem po asfaltowej, równej powierzchni: aaaaaa (wymawiamy w sposób ciągły)
-
wchodzi po schodach: a a a a a a ( wymawiamy w sposób przerywany)
-
płynie łódką: aaaaaa
-
jedzie na koniu: a a a a a a
-
„Śmiech”– naśladowanie śmiechu:
-
Dziewczynki: piskliwy hihihi…
-
Chłopca: hałaśliwy hahaha…
-
Mężczyzny: głośny hohoho…
-
Staruszka: cichutki hehehe…
-
„Dziwne rozmowy”– dziecko ilustruje gestem treść wierszyka, dorosły recytuje wiersz a dziecko uzupełnia wypowiadając onomatopeje np. „kwi, kwi, kwi…”
Dziwne rozmowy
W chlewiku mieszka świnka i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie to ona „kwi kwi kwi”.
Opodal chodzi kaczka, co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej „dzień dobry” a ona mi „kwa kwa kwa”
Na drzewie siedzi wrona, od rana trochę zła.
Gdy pytam „Jak się miewasz?” to ona „kra kra kra”.
Przed budą trzy szczeniaczki podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię „cicho pieski”, a one: „hau hau hau”.
A.Aleksandrowicz