ĆWICZENIA SŁUCHOWE
Ćwiczenia dla dzieci młodszych:
-
„Co słyszą moje uszy”- usiądź, zamknij oczy i nasłuchuj odgłosów z ulicy
i sąsiedztwa, opowiedz o rozpoznanych dźwiękach; -
„Budzik”- szukanie ukrytego, dzwoniącego budzika;
-
„Odgłosy”- odgadywanie przy zasłoniętych oczach następujących odgłosów: przelewanie wody, drapanie po szkle, stukanie palcami w stół, uderzanie łyżeczką
o pustą szklankę, uderzanie łyżeczką o garnek, darcie papieru, zgniatanie papieru; -
„Znajdź taki sam dźwięk”- pudełka/ pojemniczki wypełniamy np. kamykami, grochem, ryżem, cukrem, solą ( tak aby powstało 5 par), następnie układamy jedno za drugim, po kolei eksponujemy dźwięk, zadaniem dziecka jest wskazać pudełka wydające taki sam dźwięk.
Ćwiczenia dla dzieci starszych:
-
Narysuj tyle kółeczek, ile słów usłyszysz w zdaniu :
Pani Celina pocałowała córkę na dobranoc.
Kacper układa na półce cymbałki, klocki i kucyka.
Łakomczuch kupił mleczną czekoladę.
Mama upiekła w czwartek apetyczne pączki i babeczki.
Patrycja kupiła na straganie cytryny i truskawki.
Jestem zdrowa, bo piję sok pomidorowy.
-
Wydzielanie sylab w wyrazie poprzez wyklaskiwanie :
ciupaga, pociąg, klocki, cymbałki, plecak, buraczek, kubeczek, kolacja, wakacje, doniczka, trąbka, truskawka, droga, drabina
-
Wyszukiwanie słów z podaną sylabą: pa, ba, fa, wa, ka, ga, ta, da, la, ra
-
„Rymy”- podaj rymy do następujących wyrazów: półka ( bułka), Tomek (domek), budy (buty), kury (góry), wiesza (wieża)