GRA W GUMĘ

Opublikowane przez przedszkole6 w dniu

Witajcie Drogie Dzieci! 🙂

Dziś mamy dla Was propozycję ciekawej formy gimnastycznej jaką jest zabawa w gumę. Zapytajcie Waszych Rodziców, oni na pewno pamiętają jak chętnie skakali w dzieciństwie przez gumę. „Graliśmy wszyscy – i dziewczyny, i chłopcy. Graliśmy wszędzie – na boisku, na podwórku, w domu, w parku.”

Jakie korzyści płyną z grania w gumę?

Po pierwsze i przede wszystkim – świetna zabawa. Kiedy w dzieciństwie grało się w gumę, do rzeczywistości przywracała dopiero trochę rozgniewana mama, przypominając, że już pora kolacji 😉

Gra w gumę niesamowicie ćwiczy zmysł równowagi, koordynację ruchową i płynność wykonywanych ruchów. Pozwala na pozbycie się nadmiaru energii, mocno dotlenia organizm, wzmacnia kondycję. Jeżeli gramy w np. „Dni tygodnia” albo „Dziesiątki” uczy zapamiętywania sekwencji ruchów i umiejętności powtarzania dostrzeżonego ruchu, które są bardzo ważne przy pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy.

Jaką gumę wybrać?

W sklepach można znaleźć cały szereg najrozmaitszych gum do skakania. Kiedyś najbardziej pożądana była szeroka guma, wszywana np. do spodni, myślę, że taka też sprawdza się najlepiej, bo jest bardziej wytrzymała. Mam obecnie dwie gumy – gumę z kiosku oraz taką ze sklepu sportowego.

Zabawy z gumą:

Dni tygodnia

  • Dni tygodnia”

Poniżej link do filmiku z najpopularniejszą chyba grą – „Dniami tygodnia” w różnych wariantach:

https://youtu.be/b5RTc4WlOtU

Dziesiątki

  • Dziesiątki”

Kolejna bardzo znana gra: 

https://youtu.be/BYak3S45Zgo

gra w gumee

Powyższe gry mogą okazać się za trudne dla dzieci 3-4-letnich, ale 5-latki i starsze skaczą bez problemu. Poza tym możemy wymyślić własne układy, dostosowane do możliwości i wieku dzieci 🙂

Gumowe kształty

  • Gumowe kształty”

Guma może okazać się bardzo pomocna podczas nauki geometrii
i zaznajamianiu dzieci z podstawowymi kształtami i współpracy w grupie. Prosimy, żeby dana liczba osób uformowała gumę w dany kształt, mniej więcej tak jak na obrazku. Kolejna opcja: z gumy na podłodze formujemy jakiś kształt i prosimy dzieci, żeby przeszły po nim stopa za stopą, skacząc na jednej nodze itd.

ksztalty

Gumowe zaprzęgi

  • Gumowe zaprzęgi”

Do tej zabawy potrzebne będzie kilka gum do skakania. Dzielimy dzieci na grupy, wybieramy przywódców. Do każdej grupy ma wejść określona ilość dzieci, każde trzyma za kawałek gumy. Organizujemy wyścigi, albo polecamy poruszać się w określony sposób: do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo. Dużo śmiechu zagwarantowane.
Ze względu na możliwe „ciągnięcie”, polecam raczej dla starszych dzieci.

Rób to co ja

  • Rób to co ja”

Jedno dziecko pokazuje skok przez gumę, reszta po kolei naśladuje. Można ruchy wszystkich dzieci połączyć i każdy następny uczestnik musi wykonać wszystkie poprzednie ruchy plus dodać swój. Świetny wspomagacz pamięci.

rob co ja

Gumowa przeszkoda

  • Gumowa przeszkoda”

Gumy można użyć jako przeszkody – w takim przypadku trzeba ją przeskoczyć albo pod nią przejść starając się jej nie dotknąć. Uczestnicy zabawy mogą również ułożyć z gumy plątaninę, którą dziecko musi pokonać – również jej nie dotykając.

G-U-M-A, G-U-M-A

  • G-U-M-A, GU-MA, To jest guma”

Żeby zwyczajne dzielenie wyrazów na sylaby lub przeliterowywanie lub liczenie słów w zdaniu dzieciom nie zbrzydło, poprośmy je żeby podczas tych czynności skakały przez gumę, tyle razy ile jest sylab, liter w wyrazie, słów w zdaniu.

Utrudnienia

  • Utrudnienia”

Nie zawsze trzeba skakać „normalnie”. Kiedy dzieci bardzo dobrze opanują zwyczajne skakanie przez gumę, mogą skakać tyłem, bokiem, bardzo szybko, bardzo wolno, podwójnie… Zależy co nam podpowie wyobraźnia.

Dzieci w wieku przedszkolnym nie dadzą rady skakać zbyt wysoko, zawsze jednak zachęcajmy, żeby próbowały skakać jak najwyżej 😉 Życzymy wspaniałej zabawy!!! 🙂

Przejdź do treści Przejdź do menu