NAUCZANIE ZDALNE
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 jednostki systemu oświaty, w tym również przedszkola, są zobowiązane do realizacji podstawy programowej za pomocą technik i metod nauczania na odległość, w czasie zawieszenia zajęć w placówce.
W związku z tym zawieszenie zajęć wychowawczych i dydaktycznych w przedszkolach nie oznacza, że dzieci i najmłodsi uczniowie przestają kontynuować proces wychowania i kształcenia. W tym czasie, dla wspierania rozwoju dzieci, trzeba realizować konkretne zadania zapisanew podstawie programowej.
Zadania te zobowiązują nauczyciela-wychowawcę do kontaktu z rodzicami. W tym celu nauczyciele kontaktują się z rodzicami, wykorzystując :
- stronę internetową przedszkola
- komunikator Class Dojo
- kontakt telefoniczny
- pocztę elektroniczną danej grupy.
W obecnej sytuacji podstawowym zadaniem nauczyciela przedszkola jest, wspólnie z rodzicami zorganizowanie w warunkach domowych odpowiednich form wspierania rozwoju dzieci. Specyfika sytuacji sprawia, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego powinna być realizowana – przy współpracy nauczyciela i rodziców – w warunkach edukacji w domu. Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać w warunkach domowych na większe usamodzielnienie dziecka pod okiem i we wsparciu rodzica.Sytuacja epidemiczna niejako obliguje nas, aby zachęcać dzieci do utrzymania higieny osobistej ze względów bezpieczeństwa, ale również do tego, aby zachować czystość i porządek w swoim kąciku (pokoju). Jest to dogodny moment, aby wdrażać dzieci do przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi. Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.
Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych:
- fizycznym;
- emocjonalnym;
- społecznym i poznawczym.
Zadaniem nauczycieli przedszkola jest przekazywanie rodzicom informacji za pośrednictwem strony internetowej przedszkola oraz poczty elektronicznej:
- propozycji wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;
- konkretnych propozycji aktywności dziecka, adekwatnych do realizowanego w przedszkolu programu;
- opracowanych propozycji twórczej aktywności dzieci;
- wskazywania zasobów internetowych, np. słuchowisk, audycji radiowych, informacji o programach telewizyjnych, a także programów i zabaw online. Materiały powinny być udostępniane w rozsądnej ilości i w odpowiednich odstępach czasowych.
Istotną rolę w tworzeniu warunków do edukacji przedszkolnej w domu odgrywa współdziałanie nauczycieli z rodzicami.
Obszary podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostępne są na stronie internetowej naszej placówce w zakładce „Programy, metody”
Zródło:
Eduarda.pl