GRA W KLASY
Gra w klasy to zabawa ruchowa dla co najmniej dwojga i więcej dzieci. Albo dla dziecka i rodzica. Im więcej osób bierze w niej udział, tym zabawa jest ciekawsza. Do jej zorganizowania będzie potrzebna tylko kreda i kamyk. Można też, zamiast kamyka, użyć puszki po paście do butów wypełnionej np. piaskiem.
Jak narysować grę w klasy?
Na betonie lub asfalcie Ponumeruj je kolejno, patrząc od dołu:
1, 2, 3, 4, 6. Obok kwadratu nr 4, dorysuj po obu bokach po jednym kwadracie
i nadaj im obu numer 5. Na szczycie kolumny kwadratów, nad polem nr 6, narysuj spore koło, przedziel je pionową kreską i nadaj polom numery 7 i 8. Zwróć uwagę, że w każdym polu powinna bez problemu mieścić się stopa każdego gracza. Gotowe!
Zasady gry w klasy:
Trzeba stanąć przed polem numer 1 i rzucić na nie kamyk/puszkę. Gdy się to uda, gracz zaczyna skakać na jednej nodze na kolejne pola: 1, 2, 3, 4. Z pola nr 4 należy podskokiem obie nogi postawić na polach nr 5, a następnie podskokiem wylądować na jednej nodze na polu nr 6. I ponownie podskokiem trzeba przejść na dwie nogi na pola 7 i 8. Podskokiem trzeba zrobić obrót o 180 stopni i wrócić, skacząc jak poprzednio. Runda jest niezaliczona, gdy gracz nadepnie na linię lub wypadnie z pola. Gracze skaczą na zmianę. Po zaliczonej rundzie pierwszej następuje runda druga, gdy trzeba rzucić kamyk na pole nr 2. I tak dalej, aż zaliczy się wszystkie 8 rund, czyli zaliczy 8 klas. Wygrywa ten, kto pierwszy tego dokona.
Modyfikacje gry w klasy:
Dla początkujących: Aby nauczyć dziecko zasad gry, można skakać, nie wymagając od niego umieszczenia kamyka w konkretnym polu. Po prostu wystarczy skakać bez deptania po liniach i wypadania z pól. Gdy malec nie będzie miał z tym problemu, do gry wprowadzić warto kamyk czy puszkę po paście do butów.
Dla zaawansowanych: Tu przyda się większy płaski kamyk lub wspomniana puszka – ona nadaje się do tej wersji gry w klasy idealnie! Gra polega na tym, by rzutem umieścić puszkę na polu – analogicznie jak w podstawowej wersji gry. Następnie, skacząc na jednej nodze należy przepychać stopą puszkę na pola o kolejnej numeracji. W ostatnim „ruchu” trzeba wypchnąć puszkę poza pole nr 1. Runda jest niezaliczona, gdy puszka wyląduje na linii, poza polem, albo gracz nadepnie na linię lub wypadnie z pola.
Zalety gry w klasy:
Jest to zabawa ruchowa, która rozwija sprawność dziecka. Uczy utrzymywania równowagi, koordynacji ruchowej, a w wersji z rzucaniem kamyka czy puszki kształtuje też koordynację oko-ręka. Warto pamiętać, że dobrze jest namawiać dziecko, aby skakało raz na jednej, raz na drugiej nodze. Można taką zasadę wprowadzić do gry.