PRZYKŁADY ZABAW DYDAKTYCZNYCH
Zabawa „Dobieranka”
Na stoliku są rozłożone obrazki przedstawiające różne przedmioty: zwierzęta, ludzi, środki lokomocji…
Polecenie:
Trzeba uporządkować te obrazki. Należy poukładać razem to, co do siebie pasuje, co ma cechy wspólne.
Cele dydaktyczne:
1) ćwiczenia w grupowaniu przedmiotów,
2) wyrabianie umiejętności łączenia w logiczną całość,
3) intuicyjne ćwiczenia w ustalaniu i wyborze cechy, według której dokonuje się klasyfikacji.
Zabawa „Tworzymy kolekcje”
Pomoce: obrazki przedstawiające zwierzęta, ubrania, urządzenia przydatne w domu, kwiaty, warzywa, owoce, obręcze, napisy. Na dywanie leżą rozrzucone obrazki.
Polecenie:
Musimy zrobić tu porządek. Dookoła dywanu są rozłożone obręcze z napisami: zwierzęta, ubrania, kwiaty itp. Rozrzucone obrazki trzeba tak ułożyć, aby odpowiadały przyporządkowanym napisom.
Cele dydaktyczne:
1) umiejętność klasyfikowania, tworzenia kolekcji,
2) doskonalenie umiejętności posługiwanie się liczebnikami głównymi, porządkowymi,
3) kształtowanie myślenia logicznego pod wpływem bezpośredniego spostrzegania połączonego z działaniem.
Zabawa „Segregowanie guzików”
Do zabawy potrzebne są różnorodne guziki w czterech kolorach, kartoniki określające cechy guzików, cztery pudełka.
Przebieg gry:
Rodzic/ opiekun siada naprzeciwko dziecka. Wysypuje guziki i rozkłada pudełka. Zwraca się do dziecka:
1) Pogrupuj guziki według koloru, do każdego pudelka inny kolor – dla ułatwienia oznaczamy każde pudełko kolorowym kartonikiem.
2) Posegreguj guziki inaczej, teraz nie jest ważny kolor, ważna będzie liczba dziurek – dla ułatwienia każde pudełko oznaczamy określoną ilością oczek.
3) Teraz podziel guziki według wielkości, nie ważny będzie kolor ani liczba dziurek.
Efektem tej zabawy są doświadczenia logiczne w zakresie segregowania z uwzględnieniem określonych cech – koloru, wielkości oraz ilości dziurek. Duże znaczenie ma zmiana cechy – podstawy klasyfikacji – oraz związane z tym przechodzenie od jednej do drugiej klasyfikacji tego samego zbioru.
Cele dydaktyczne:
1) umiejętność segregowania według podanych cech,
2) umiejętność wyciągania logicznych wniosków,
3) zdolność do zmiany kryterium klasyfikacji,
4) umiejętność przeliczania i porównywania.
ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY – POWODZENIA.