ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNYCH
„Obszar w mózgu odpowiedzialny za aktywność i czucie rąk sąsiaduje z rejonem kierującym ruchami narządów mowy. Usprawnienie dłoni i różnorodne doznania dotykowe pobudzają w korze mózgowej okolice odpowiedzialne za ręce oraz pośrednio ruchowy ośrodek mowy, a więc wspomagają rozwój mowy. Precyzyjne ruchy palców współgrają z dokładnością ruchów narządów mowy, czyli piękną i wyrazistą wymową” – czytamy w materiałach edukacyjnych dla rodziców, które zostały opublikowanych podczas V Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej.
Drogi Rodzicu, właśnie dlatego warto sprawdzić…
Czy Twój czterolatek potrafi:
- jeść, trzymając prawidłowo łyżkę i widelec,
- ubierać się i rozbierać ( na naukę sznurowania butów i zapinania guzików jest jeszcze czas)
- zapinać suwak w kurtce,
- nawlekać koraliki na sznurek,
- prawidłowo układać palce trzymając kredkę,
- pozbierać drobne elementy, np. rozsypane płatki śniadaniowe,
- układać puzzle z kilkunastu kawałków,
- wycinać nożyczkami po linii prostej,
- budować z klocków różnego rodzaju,
- łapać i rzucać dużą piłką ?
Czy Twój pięciolatek potrafi wszystko to co 4-latek, a ponadto:
- pisze i rozpoznaje kilka liter, np. swoje imię, tata, mama, itp.,
- rysuje postać człowieka, zwierzęta, i inne proste obiekty,
- lepi z plasteliny,
- korzysta podczas jedzenia z noża i widelca,
- sznuruje buty,
- nawleka igłę i podejmuje próby szycia?
Czy Twój sześciolatek potrafi wszystko to co 5-latek, a dodatkowo:
- rysuje płynnie po linii przerywanej,
- koloruje nie wychodząc za linie,
- zapina i rozpina guziki,
- wycina nożyczkami po linii falowanej i krzywej ?
Źródło: zdrowie.pap.pl